해당내용의영역으로바로가기 메뉴바로가기 본문내용바로가기

국내·외 유학 정책 및 교육 사례를 소개하는 유학생교육정보센터

[Finland 핀란드] Digitalisaatiolla tuetaan yhdenvertaisia mahdollisuuksia oppia ja kehittyä – yhteistyötä lisätään yhteisil

등록일
2023.05.02 16:29:24

Suomi haluaa olla johtava kestävän digitalisaation kehittäjä ja hyödyntäjä kasvatuksessa, opetuksessa ja koulutuksessa. Näin edistetään yhdenvertaisia mahdollisuuksia oppia ja kehittyä. 14.4. julkistetut yhteiset linjaukset näyttävät suunnan toimialan digitalisaatiolle.


Vuoteen 2027 ulottuvissa linjauksissa tavoitteena on, että digitalisaatio tukee yhdenvertaisia mahdollisuuksia laadukkaaseen oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen. Järjestelmät ja palvelut ovat laadukkaita ja yhteentoimivia. Digitaalinen toimintaympäristö tukee yhteistyötä ja tietoperustaista kehittämistä.


– Visiossa on ensimmäistä kertaa julkilausuttuna koko kasvatuksen ja koulutuksen toimialan digitalisaation yhteinen suunta, jota meiltä on odotettu, luonnehtii opetus- ja kulttuuriministeriön erityisasiantuntija Kalervo Koskimies. – Linjaukset helpottavat myös eri toimijoiden liittymistä yhteiseen kehittämiseen.


Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialan tietovarannot palvelevat koulutusjärjestelmän ohjausta ja koulutuspoliittista päätöksentekoa. Digitaalisen toimintaympäristön yhteentoimivuus varmistetaan yhteisillä periaatteilla ja suosituksilla.


– On tärkeää, että digitaalisia palveluja ja niitä tukevaa infrastruktuuria johdetaan kokonaisuutena. Ennakointi, ohjaaminen ja kehittäminen perustuvat tietoon, ja tarvitsemme siihen ajantasaisen ja laadukkaan rekisteritietopohjan ja älykästä analytiikkaa.


Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhän mukaan digitalisaatiossa on jo tehty paljon hyvää työtä koulutussektoreittain.


– Haluamme, että opetuksen ja oppimisen digitaaliset palvelut ja sisällöt ovat korkealaatuisia ja turvallisia. Tavoitteena on, että jokaisen digitaalinen osaaminen voi kehittyä jatkumona koko oppimispolun ajan. Myös henkilöstön pedagogista ja digitaalista osaamista kehitetään. Digitalisaation avulla voidaan monipuolistaa opetuksen ja koulutuksen tarjontaa ja parantaa saavutettavuutta, jolloin oppijan valinnanmahdollisuudet kasvavat ja alueellinen eriarvoisuus vähenee.


Opetuksen ja oppimisen digitaalisia ratkaisuja kehitetään jatkossakin yhteistyössä


Digitalisaation linjaukset tukevat koulutuspoliittisessa selonteossa, Digitaalinen kompassi -selonteossa ja muissa strategisissa asiakirjoissa määriteltyjen tavoitteiden toteutumista.


– Linjaukset konkretisoituvat toiminnaksi, kun jatkamme yksityiskohtaisempien etenemissuunnitelmien laatimista yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, Minna Kelhä toteaa. – Kehittämiseen toivotaan mukaan laajalti eri toimijoita.


Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on käytössä jo useita yhteisiä kasvatuksen ja koulutuksen digitaalisia palveluita. Näitä ovat esimerkiksi koulutukseen hakeutumisen ja opiskelijavalinnan palvelut, varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen sekä korkeakoulujen tietovarannot, oppivelvollisuuden seuranta- ja valvontapalvelu sekä opinto- ja tutkintotietojen luovutuspalvelu. Lisäksi käytössä on opetussuunnitelmien ja tutkintojen ja koulutusten ePerusteet, opetushallinnon yhteinen tilastopalvelu ja keskitetty kirjautumisratkaisu koulutustoimijoille.


Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteistiedote


Please check the link below for more details;


https://www.oph.fi/fi/uutiset/2023/digitalisaatiolla-tuetaan-yhdenvertaisia-mahdollisuuksia-oppia-ja-kehittya-yhteistyot



[핀란드] 교육문화부, ‘교육·훈련 부문에의 디지털화를 위한 지침 2027’ 발표


- 국제 및 국가 전략(Kansainväliset ja kansalliset strategiat)의 일환으로 교육문화부는 2027년을 목표로 하는 교육·훈련 부문에서 세계 최고 수준의 지속가능한 디지털화를 이루기 위한 성명을 발표하였음.


- 해당 성명서에는 교육·훈련에의 디지털화가 모든 학습자에게 양질의 학습 및 기술 개발을 위한 동등한 기회를 제공하고 교육의 접근성을 촉진하는 데 이바지할 것이라는 내용뿐만 아니라 전체 교육시스템에 적용될 디지털화 개발에 필요한 지침을 제공하고 있음. 또한, 교육·훈련에의 디지털화 개발 업무와 관련하여 국가 수준 교육행정기관의 업무 분담과 협력 작업에 대한 설명을 포함하고 있음.


- 교육문화부의 소관 업무로는 디지털화 개발 작업의 효과를 추적 관찰하기 위한 연구 의뢰, 자금 확보, 그리고 디지털 운영환경 관련 지침마련 등이 있으며, 국가교육위원회는 교육·산업 분야 전문가와의 협력기반으로 디지털 학습 솔루션 및 환경 개발, 디지털화 촉진을 위한 교육조직자와의 협력 네트워크 유지·조정, 그리고 디지털 교육 관행 및 상호 운용성 개발 업무 등을 수행할 예정임. 디지털 기술의 교육적 활용을 촉진하는 운영 모델을 고안하는 데 필요한 교육· 훈련 개발 프로젝트의 자금 지원 업무는 교육문화부와 국가교육위원회가 공동으로 주관함. 한편, 국가교육평가센터(Kansallinen koulutuksen arviointikeskus)는 교직원과 학습자의 디지털 역량 개발 현황을 정기적으로 평가하고 이에 기반한 최신 정보를 수집하여 해당 개발 업무에 필요한 조치를 마련할 계획임.


- 민나 껠하(Minna Kelhä) 국가교육위원회 사무총장에 따르면, 핀란드는 교육부문에의 디지털화에서 이미 많은 성과를 이루어냈지만, 해당 지침의 주요 목적은 모든 사람의 디지털 역량이 학습 경로 전반에 걸쳐 지속해서 발전할 수 있도록 지원하는 것이라고 언급함. 더불어 이번 디지털화 관련 개발 작업을 통해 교육 및 훈련에의 다양성을 촉진하고 접근성을 개선함으로써 학습자의 선택 폭을 늘리고 더 나아가 지역별 교육 불평등을 해소하는 데 도움이 될 것이라고 기대함. 껠하 사무총장은 향후 다양한 주체들 간의 협력기반으로 디지털화 개발 작업 관련 로드맵(roadmap)을 수립할 경우, 관련 지침이 더 구체화될 수 있을 것이라고 함.



<출처>

https://edpolicy.kedi.re.kr/frt/boardView.do?strCurMenuId=10092&pageIndex=1&pageCondition=10&nTbBoardArticleSeq=838303

 목록